Inleiding
Door de vrijmaking van het Europese spoorwegnet had men nood aan een nieuwe regelgeving voor veilig internationaal verkeer.
Het oude RIV/UIC systeem was gedateerd in de zin dat dit een systeem een overeenkomst was tussen verschillende historische spoorwegmaatschappijen,
deze bepaalden de technische eisen van wagons in internationaal verkeer.
Daarom besliste Europa om het RIV/UIC systeem te hervormen tot het TSI/GCU systeem. Via dit systeem wil men algemene Europese
regels omtrent de technische eisen van al het rollend materieel. Deze eisen zijn zowel voor de privé als de historische spoorwegondernemingen hetzelfde.
TSI = Technical Specification for Interoperability = De technische eisen voor al het (nieuw) rollend materieel dat in Europa rondrijdt
GCU = General Control of Use for wagons = overeenkomst tussen spoorwegmaatschappijen en eigenaars van de wagon. De eigenaars staan in voor het onderhoud van de wagons, de spoorwegmaatschappijen gebruiken deze wagons. Het is mogelijk dat een spoorwegmaatschappij ook de eigenaar is van de wagon.
NVR-nummering
De NVR-nummering (National Vehicle Register) is een unieke nummering voor al het rollend materieel. Aan de hand van deze nummering kan men het rollend materieel in het National Vehicle Register opzoeken. Dit register is opgedeeld in 13 punten die informatie geven over het voertuig:
1) Identificatie nummer
2) Land van herkomst
3) Bouwjaar
4) EC-referentie
5) RRS-referentie
6) Beperkingen van het voertuig
7) Eigenaar van het voertuig
8) Houder van het voertuig
9) Onderhoudsfiche
10) Uitdienstname datum
11) Landen waar het voertuig is toegelaten
12) Goedkeuring
13) Indienstnamedatum
Op termijn moet het NVR overal electronisch beschikbaar zijn zodat men meteen alle belangrijke eigenschappen van het materieel kent.
De NVR-nummering op zich is juist hetzelfde als de UIC-nummering. Het grote verschil is dat cijfer 3&4 ,de landencodes, nu enkel nog wijzen naar het land van herkomst. Vroeger verwees dit cijfer zowel naar het land van herkomst als naar de spoorwegmaatschappij.
Om de eigenaar van de wagon toch meteen te herkennen heeft men de AVE-code (Afkorting van de Voertuig Explotitant) in het leven geroepen.
Deze code is 2 tot 5 letters lang en komt meteen na het NVR-nummer te staan. Juist voor de AVE-code staat nog een letter van het land
waar het rollend materieel is ingeschreven.
Bij een ketelwagon van Wascosa die ingeschreven is in Duitsland zal de AVE-code dus D-WASCO zijn.
Bij de NMBS is de AVE-code iets ingewikkelder. Momenteel zijn er al 3 varianten in de omloop:
B-B
B-(B) [NMBS-logo, de NMBS is trouwens de enige spoorwegmaatschappij die een logo mag gebruiken als AVE-code]
BE-SNCB
De nummering in praktijk
Passagierswagon
Een uitleg voor het ontleden van de UIC/NVR codes voor passagierswagons vind u op de UIC-code pagina's.
Goederenwagon
Een uitleg voor het ontleden van de UIC/NVR codes voor goederenwagons vind u op de UIC-code pagina's.
Locomotieven
Vroeger hadden locomotieven enkel een nummer waarmee ze in hun eigen land rondreden. Met de invoering
van het TSI/GCU systeem hebben de locomotieven ook een eigen uniek NVR nummer gekregen. Beide nummeringen mogen op de locomotief worden aangebracht,
maar enkel het NVR-nummer telt in het spoorvervoer.
Als voorbeeld nemen we NVR nr. 91 88 0018 002-1
Cijfers 1 en 2: Geven het
inzetgebied weer
91 ==> Elektrische locomotief
Cijfers 3 en 4: land
88 ==> België, toen de foto werd getrokken stond er nog geen AVE-nummer achter de NVR-code
Indien dit er staat zo het gehele NVR-nummer mét AVE code er zo uitzien: 91 88 0018 002-1 BE-SNCB
Cijfers 5, 6, 7 en
8: geven de locomotievenreeks aan.
0018 ==> Locomotief van de reeks 18
! De locomotieven van reeks 28 hebben een UIC-locomotiefnummer
op basis van hun AngelTrains-nummer, terwijl hun AVE-code naar
de NMBS verwijst.
bv: locomotief 2816 (E186 208) heeft als UIC-nummer: 91 88 7186
208-5 B-NMBS
! Bij bijzondere (spooronderhouds)voertuigen geldt er voor
cijfers 7&8 een andere code die het type en subtype van de
onderhoudsmachine weergeeft.
Deze codes vind u terug in onze UIC-locomotieven-codes lijst.
Cijfers 9, 10 en 11: duiden
het serienummer aan
002 ==> locomotief 002 (van de reeks 18)
Cijfer 12: controlenummer
Controle
Zoals u wellicht opmerkte is het
12de cijfer een controlecijfer. Via een eenvoudige berekening stelt
het u in staat om te controleren of het NVR nr. goed is.
Op de UIC-code pagina's staat een volledige uitleg over hoe het nummer moet gecontroleerd worden,
deze controle is zowel voor de UIC als voor de NVR nummeringen (ook locomotieven!) hetzelfde.
Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende