BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Foto



Inleiding

Toen men in 2004 budget kreeg om het GEN-net rond Brussel te realiseren, was men er zich bij de NMBS van bewust dat er een serieus aantal tractievoertuigen bij moesten komen om voorziene diensten te kunnen uitvoeren. Omdat men de grote stations rond Brussel zo goed en zo kwaad als met elkaar wilde verbinden via een soort pre-GEN dienst (later ingevoerd onder de naam CityRail), was dit nieuwe materiaal snel mogelijk nodig. Aldus werden er offertes uitgegeven zodat men in de loop van 2005 80 dubbeldeksstellen voor het GEN-netwerk kon bestellen. Om onbekende reden zijn deze dubbeldeksstellen nooit besteld geraakt (hoewel men er budget voor had vrijgemaakt) en de aankoopprocedure werd zelfs stopgezet. Het project leek een vroege dood te sterven… .

Het duurde tot half 2007 vooraleer er terug wat beweging kwam in het dossier, de bestelling werd opgeschroefd naar 95 motorstellen voor het GEN-netwerk. Maar men zag echter af van het idee om dubbeldeksstellen te kopen. Geconfronteerd met een groot aantal oude motorstellen (type 62 had er toen al een 45 jaar lange carrière opzitten) en een stijgend reizigersaantal werd er beslist om naast de 95 GEN-stellen nog een 200-tal andere stellen te kopen voor het gewone reizigersvervoer.
Op 11 april 2008 kreeg Siemens de opdracht om maar liefst 305 3-delige motorstellen te bouwen van het type desiro ML. 95 stellen waren besteld voor het GEN, 115 voor verkeer op 3kV en nog eens 95 uitgerust om te rijden op 3kV en 25kV. Dit monsterorder had een waarde van maar liefst 1.4 miljard euro (het hoogste bedrag dat de NMBS ooit uitgaf aan nieuw materieel) en de eerste stellen moesten geleverd worden in het voorjaar van 2011. Tegen eind 2016 moesten alle 305 stuks geleverd zijn. De desiro's moeten in de eerste plaats de oude motorstellen van het type 62 vervangen, en op iets langere termijn de andere types van de "klassiekjes" reeks.

De eerste NMBS-desiro (de 25 kV uitvoering) werd in september 2010 gepresenteerd op Innotrains in Berlijn. Meteen viel de nummering op, daar waar de motorstellen al sinds 1971 3 cijfers hadden, was dit type plots uitgerust met 5 cijfers! De eerste 2 cijfers bleken te slaan op het typenummer (08) en de laatste 3 cijfers staan voor het stelnummer. In de nummering is er een onderscheid gemaakt tussen de 3kV (+GEN) stellen, en de exemplaren die ook op 25kV kunnen rijden. De 3kV exemplaren zijn genummerd tussen 08001 en 08210. De 25kV exemplaren rijden rond als 08501 tot 08595. De stellen kwamen verschillende testritten uitvoeren in België, maar de deadline van begin 2011 werd niet meer gehaald. Het duurde tot 25 januari 2012 vooraleer de desiro zijn eerste commerciële rit reed op Belgische bodem (de 08003 en 08004 tussen Charleroi-Sud en Erquelinnes). Deze eerste rit werd tot ieders verrassing uitgevoerd met een 3kV-stel, daar waar de meeste testritten waren uitgevoerd met een tweespanningsstel en men er bij de NMBS een prioriteit van maakte om de 2-spanningsvarianten zo snel mogelijk in te zetten op de athus-meuse lijn om daar de reeks 41 vrij te maken ten voordele van het veel te krappe 41 bestand in de kempen. De 2-spanningsvarianten kregen hun homologatie eind februari en op 24 februari 2012 verzorgde de 08504 de eerste commerciële 2-spannings desiro rit tussen Charleroi-Sud en Erquelinnes.
 

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende