BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Foto

Inleiding

Op basis van de proefstel 21 (type 46) werd eind jaren veertig een vervolgbestelling gedaan om de stoptreindiensten te kunnen verzekeren op met name de geëlektrificeerde lijn naar Charleroi, en later die naar Essen. De 25 nieuwe stellen hadden al een wat lichtere constructie dan de logge eerste stellen, maar weken uiterlijk niet al te veel af. De stellen kregen de nummers 22-46 en kwamen in dienst in 1950. In de tijdsperiode rond de bestelling van deze nieuwe reeks werd het pas gebruikelijk de elektrische treinstellen te gaan aanduiden met het bouwjaar, zo werd dit het type 50. Deze type-aanduiding (ook wel voorafgegaan door 'AM' (automotrice - elektrisch motorstel) zou overigens nooit door een reeksnummer vervangen worden. In 1953 werden de elektrische treinstellen opgenomen in het nieuwe nummersysteem. De tweetjes werden genummerd als type 228: de 22-46 werden 228.010-034. Op 1 januari 1971 werden de stellen voorzien van de nieuwe NMBS-nummering, wat in praktijk niet meer inhield dat de eerste cijfergroep verviel. De serie werd dus 010-034.

De stellen met hoge instap (type 39 - 53) waren hun hele loopbaan opvallend aanwezig op de as Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi, waar ze de stoptreindienst uitvoerden. Ze waren ook toegelaten in Nederland, om in praktijk defecte Beneluxtreinen te kunnen vervangen tot Roosendaal. In tegenstelling tot hun iets oudere broertjes type 39 en 46, bleef type 50 behoorlijk lang in dienst. Pas in 1995 ging de laatste op pensioen.

Helemaal compleet heeft de serie het einde niet gehaald. Op 15 augustus 1974 ontspoorden de treinstellen 012 en 021 nabij de brug bij Luttre-Pont-à-Celles. Bij de botsing met de brug vielen meerdere doden bij dit ongeval, dat één van de zwaarste ongevallen bij de NMBS was. Beide stellen werden afgevoerd, het BD-rijtuig van de 012 werd hergebruikt bij herstel van de elders beschadigde 028, waarvan de BD gesloopt werd. Bizar genoeg was het juist deze 028 die het volgende slachtoffer werd, na op 18 maart 1983 op het station van Charleroi Sud uitgebrand te zijn. Begin jaren negentig begon de afvoer van deze stellen onder invloed van de komst van de nieuwe tweetjes serie 900 ('Duikbril'). In april 1995 werden de laatste stellen afgevoerd. De meeste werden gesloopt in Noord-Frankrijk en per trein via Dinant en Virton daarheen gevoerd.

Bewaarde exemplaren

 
Nr Eigenaar Standplaats Opmerkingen
 
027 TSP Saint-Ghislain
 

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende