BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Foto

Inleiding

In de jaren '50 werd het net in België verder geëlectrficeerd, omdat men bij de electrificatie de perrons niet meer mee moderniseerde (verhoogde) had men nood aan nieuwe stellen met een lage opstap. Voor deze nieuwe stellen werden veel componenten overgenomen uit proefstel 228.501, maar uiterlijk was het een gemoderniseerde variant van de bestaande serie-tweetjes. Er werden twee series besteld: 79 stuks voor de lokale diensten met de nummers 228.050-228.128 (type 54) en 38 stuks voor de semi-directe diensten naar aanvankelijk met name Oostende. Zij kregen nummers opeenvolgend aan de 228.501: 228.502-228.539 (type 55). Uiterlijk had het type 55 wat smallere deuren dan de 54, en bovendien was de eerste klasse afdeling én de bagage-afdeling geconcentreerd in één bak. Het verschil in inzet heeft echter nooit lang geduurd. Op 1 januari 1971 werden de stellen voorzien van de nieuwe NMBS-nummering, wat in praktijk niet meer inhield dat de eerste cijfergroep verviel. De serie werd dus 502-539.

De treinstellen type 55 waren de eerste jaren veel te zien op de toen net geëlektrificeerde lijnen met lage perrons, maar met de voortschrijding van de elektrificaties verschoven hun diensten. De stellen reden de laatste jaren veelal in het Centrum en oostelijk Wallonië. Reeds enkele jaren na de levering viel bij deze serie het eerste slachtoffer. Op 16 december 1957 ontspoorde de 526 te Brussel-Klein-Eiland. Eerder dat jaar verongelukte ook al stel 055 (type 54). Er werd besloten van beide stellen, met dus een verschillende indeling, één te maken en de ABD 526 werd verbouwd tot BD 055, waarmee treinstel 526 uit de geschriften verdween in 1958. De volgende slachtoffers vielen na ongevallen vanaf eind jaren zeventig: De 533 was de eerste op 25 juli 1980 na een botsing te Feluy, op 5 februari 1982 brandden de 507 en een deel van de (later wel herstelde) 746 uit te Lillois en de 503 na een aanrijding te Namen met een trein K-rijtuigen op 7 juli 1979 . Eind jaren '80 had men besloten de stellen uit deze serie geleidelijk af te voeren. In 1989 werd een grote groep stellen type 55 afgevoerd. Na deze eerste golf werden de laatste stellen tussen 1992 en 1933 (voor type 55) afgevoerd. De laatste diensten hebben de stellen type 55 uitgevoerd rond Luik.

Enkele stellen werden verkocht aan Italiaanse privé ondernemingen (welke veelal ook met 3000 Volt gelijkstroom rijden):

ACTM: 505, 517 in 1993
SATTI: 529

Bewaarde exemplaren

 
Nr Eigenaar Standplaats Opmerkingen
 
502 NMBS La Louvière

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende