BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Technische fiche  Bekijk de Foto




Inleiding

De typen 604 en 605 (uiterlijk alleen echt afwijkend ten opzichte van de 602/603 door de wat hogere raampartij - het gevolg van een andere plaatsing van de motor) werden geleverd met GM-motoren: de 604 (reeks 44) met één motor en de 605 (reeks 45) met twee motoren van gezamenlijk hetzelfde vermogen. De 604 én de 605 kwamen in dienst vanuit de stelplaats van Landen en reed op de toen nog bestaande lokaalspoorlijnen in de buurt, en soms verder tot bij voorbeeld Namen of Hasselt en zelfs Antwerpen via Mol. Vanaf begin jaren zestig verhuisde de hele reeks 604 naar Merelbeke voor diensten op de niet geëlektrificeerde lijnen in de buurt. Door diverse elektrificaties werden de rijtuigen in 1984 geconcentreerd in Kortijk voor diensten naar Zottegem en op Aalst-Burst. In de jaren tachtig en werden de 44'ers van Kortrijk overgeplaatst naar (opnieuw) Merelbeke en enkele gingen naar Latour, later Stockem, voor diensten in de Ardennen. Uiteindelijk bleven er slechts drie in Merelbeke voor de laatste diensten op Aalst-Burst. De tien rijtuigen type 605 verhuisden na hun periode in Landen naar Haine St. Pierre en reden op een zeer groot aantal lijnen in het Centrum. Van Tubize tot Ronse, en van Ottignies tot Quiévrain en de Franse grens over. Van 1980 tot 1984 werden onder invloed van elektrificaties en lijnsluitingen in het Centrum de 45'ers geleidelijk overgeplaatst naar Latour, later Stockem (maar inzetplaats Bertrix). samen met de 44'ers verdreven ze hier de motorrijtuigen reeks 43, tot hun einde kwam in 2001 onder invloed van de komst van reeks 41. Slechts vijf rijtuigen werden nog enige tijd rijvaardig gehouden als reserve. Uiteindelijk zouden alle rijtuigen verkocht worden aan de Roemeense spoorwegen, op één of twee exemplaren na die in België voor het nageslacht bewaard zullen worden. Doordat deze verkoop is afgeketst werd de 4505 door de NMBS bewaard. De 4403 en 4405 (onderdelen) zijn aangeschaft door een particulier bij het Stoomcentrum Maldegem. De 4506 is van het TSP en de CFV3V kocht in de nazomer van 2003 de 4407. Al deze tweede levens in België zijn mogelijk "dankzij" het feit dat doorverkoop aan een nieuwe commerciële vervoerder (Connex) in Polen tot nu toe steeds is vastgelopen.

Livrei

De motorrijtuigen van de typen 602-605 hebben nog net de tweetonige groene kleurstelling met gele sierlijnen (en één enkele koplamp!) op het front gekend, maar werden al snel donkergroen. Bij een revisie in de eerste helft van de jaren zeventig werden de drie frontruiten vervangen door twee grotere en in dezelfde periode werden zij ook roodgeel (er hebben nog enkele onverbouwde rijtuigen in de nieuwe kleuren gereden doordat veel motorrijtuigen al snel door de stelplaats zelf alvast in de nieuwe kleuren geschilderd waren). In oktober 1989 werd de 4509 op proef na grote revisie afgeleverd in een zeer bijzondere nieuwe livrei met een blauwe kast met een brede gele band en dunnere witte en rode belijningen. Vanaf begin jaren negentig werden er nog enkele overgeschilderd, de 4407 was de laatste in 1995. Vreemd genoeg is er bij de buitendienststelling van beide reeksen nooit onderscheid gemaakt tussen de pas gereviseerde blauwe rijtuigen en de vaak gare, niet gereviseerde roodgele rijtuigen

Bijwagens

Absoluut dienen ook de bijwagens van de typen 732 en 734 genoemd we worden. De tweeassige 732 (uit 1954/1955) en de vierassige 734 (uit 1955) hebben jarenlang met de typen 603, 604 en 605 gereden. Van de 732 waren er twintig gebouwd. Ze waren 12,13 meter lang, de 734 was 14,81 meter lang. Beide typen waren geschikt om als tussenrijtuig te dienen tussen twee motorwagens en er konden zelfs twee 732's of 734's tegelijk in een trein gebruikt worden. De 732's werden al tussen eind jaren zestig en begin jaren tachtig afgevoerd, de 734's reden nog tot eind jaren tachtig en sporadisch zelfs tot medio jaren negentig in de normale dienst! Enkele 732's en alle 734's zijn nog roodgeel geschilderd, een tweetal 734's zelfs blauwgeel! Van het type 734 waren er overigens meer gebouwd in verband met het type 606, zij kwamen uiteindelijk als getrokken rijtuig type R in dienst en hebben zo gereden tot 1981.

Van de 732 zijn voor de wagens 732.04 (SDP), 732.09 (NMBS), 732.10 (TSP) en 732.20 (SDP) bewaard.
Van de 734 is de 734.05 (NMBS) en 734.10 (SCM) bewaard. De 734.05 en 734.07 staan al jaren weg te roesten in de voormalige stelplaats van Bertrix.

Bewaarde exemplaren

 
Nr Eigenaar Standplaats Opmerkingen
 
4505 NMBS La Louvière
4506 TSP Saint-Ghislain
4510 CFV3V Treignes


Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende