BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Geschiedenis  Bekijk de Foto

Algemeen

   Aantal: 8

   Draaistelindeling: Co-Co

   Totaal gewicht: 108

   Nummering: 5 401 - 5408

   Oude Nummering: 204.001 - 204.008

   Vermogen: 1035 kW

   Tankinhoud: 3500 l

   Smeerolie: 750 l

   Water voor de treinverwarming: 3900 l

   Water om de motor te koelen: 800 l

   Maximum snelheid: 120 km/h

   Maximum tonnage per as: 18

   Maximum kracht bij optrekken: 265 kN

   Minimum boogstraal: 90 m

   Wieldiameter: 1010 mm


Mechanisch gedeelte

   Constructeur: S.A. Anglo-Franco-Belge

   Bouwjaar: 1955

   Remming: Automatische OERLIKON rem met een remkraan type FV3 en een LST1 verdeler gecombineerd met een rechtstreekse OERLIKON rem met een remkraan type FD1. De locomotief is voorzien van een rheostatische rem. De compessor type WXO van Gardner & Denver wordt aangedreven door een elastische koppeling. De locomotief is voorzien van 2 reservoirs met een totale capaciteit van 1000 liter.

   Besturingsinstallatie: Regeling van het vermogen door een elektrische bediening van de Woodward PG snelheidsregelaar. De tractiekruk heeft 8 standen. Besturingstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.

   Verwarming:  Stoomgenerator VIC van het type OK.4616 met een stoomproductie van 780 kg/h en een druk van 14 bar (stoomdruk in de verwarming regelbaar tot 6 bar)

   Van 1991 tot 1992 werden de 5401 - 5403 en 5407 voorzien van een vlottende cabine


Dieselmotor

   Constructeur dieselmotor: General Motors

   Motor Type: 567 C

   Injectie: Direct

   Vermogenregeling: Via de snelheidsregeling

   Starten motor: Via de hoofdgenerator

   Nominaal vermogen:  1265 kW

   Rotatiesnelheid: 835 tr/min

   Cilinders:
        Aantal: 16
       Plaatsing: In V
       Uitboring: 216 mm
       Loop: 254 mm

   Volledige massa: 15.400 ton

   Inspuitingsdruk: 84 bar

   Gemiddelde druk: 6.4 bar

   Gemiddelde snelheid van de zuiger: 7.1 m/s

   Maximum koppel: 1446 daNM
 

   Overbrenging

   Constructeurs: D12 generator: Electromotive (USA), D19 tractiemotor: Smit in Slikkerveen (Nederland)

   Werkingswijze: De hoofdgenerator is aangedreven door de dieselmotor en voedt 6 tractiemotoren die op 3 manieren kunnen worden geschakeld (serie, parallell en shunt). De hoofdgenerator wordt afzonderlijk bekrachtigd, de bekrachtiging hangt af van de belasting die gemeten wordt door een belastingsregelaar. (bevat ook een driefasige motor die de ventilatoren voor de diesel en tractiemotoren voedt).

   Aandrijvingswijze assen: De 6 tractiemotoren (opgehangen aan de neus), zijn ingewerkt in de assen en drijven elk 1 as aan. Elke as van de locomotief is dus aangedreven door een motor.


Voornaamste afmetingen

   Totale lengte: 18850 mm

   Breedte: 2940 mm

   Hoogte van de rail tot het dak: 4237 mm

   Afstand tussen de ophangingen: 10300 mm

   Afstand tussen de wielen: 4000 mm

   Afstand tussen buffer en de ophanging: 4275 mm



Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding