BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Geschiedenis  Bekijk de Foto

Algemeen

   Aantal: 42

   Draaistelindeling: Co-Co

   Totaal gewicht: 110

   Nummering: 5501 - 5542

   Oude Nummering: 205.001 - 205.042

   Vermogen: 1175kW

   Tankinhoud: 4000 l

   Smeerolie: 750 l

   Water voor de treinverwarming: 3000 l

   Water om de motor te koelen: 800 l

   Zand: 640 kg

   Maximum snelheid: 120 km/h

   Maximum tonnage per as: 18.330

   Maximum kracht bij optrekken: 270 kN

   Minimum boogstraal: 90 m

   Wieldiameter: 1010 mm


Mechanisch gedeelte

   Constructeur: S.A. La brugeoise et Nivelles

   Bouwjaar: 1961 - 1962

   Remming: Automatische OERLIKON rem met 2 remrigimes: goederen en passagiers, remkraan van het type FV4 en 2 LST1 verdelers gecombineerd met een directe OERLIKON rem met een remkraan type FD1. Een Gardner-Denver compressor van het type WXO wordt aangedreven via een elastische koppeling. Er zijn 4 persluchtreservoirs met een totale capaciteit van 1000 l. Een handrem (schroefvormige) is geplaatst in elke stuurpost en werkt elk op 1 bogie.

   Besturingsinstallatie: Regeling van het vermogen door een elektrische bediening van de Woodward PG snelheidsregelaar. Besturingstoestellen in elke stuurpost met waakinrichting.

   Verwarming:  Stoomgenerator VIC van het type OK.4616 met een stoomproductie van 780 kg/h en een druk van 14 bar (stoomdruk in de verwarming regelbaar tot 6 bar).
        Later werden de aangepaste locomotieven (in blauwe livrei: HLD 5505, 5510, 5515, 5519, 5529, 5531, 5540 en 5542) voorzien van een elektrische treinverwarming: Een alternator van 325 kVA met een HS gelijkrichter van A.C.E.C. die 3000V gelijkspanning levert. Het nominaal vermogen is 300 kW.


Dieselmotor

   Constructeur dieselmotor: General Motors

   Motor Type: 16-567 C

   Injectie: Direct

   Vermogenregeling: Via de snelheidsregeling

   Starten motor: Via de hoofdgenerator

   Nominaal vermogen:  1435 kW

   Rotatiesnelheid: 835 tr/min

   Cilinders:
        Aantal: 16
       Plaatsing: In V
       Uitboring: 216 mm
       Loop: 254 mm

   Volledige massa: 15.400 ton

   Inspuitingsdruk: 84 bar

   Gemiddelde druk: 7.06 bar

   Gemiddelde snelheid van de zuiger: 7.06 m/s

   Maximum koppel: 1640.2 daNM
 

   Overbrenging

   Constructeurs: A.C.E.C./SEM (met een licentie van GM)

   Werkingswijze: De hoofdgenerator is aangedreven door de dieselmotor en voedt 6 tractiemotoren (1  serie-parallelle aansluiting, 1 parallelle aansluiting en 1 shunt). De hoofdgenerator wordt afzonderlijk bekrachtigd door een hulpgenerator.

   Aandrijvingswijze assen: De 6 tractiemotoren (opgehangen aan de neus), zijn ingewerkt in de assen en drijven elk 1 as aan. Elke as van de locomotief is dus aangedreven door een motor.


Voornaamste afmetingen

   Totale lengte: 19850 mm

   Breedte: 2900 mm

   Hoogte van de rail tot het dak: 4250 mm

   Afstand tussen de ophangingen: 10480 mm

   Afstand tussen de wielen: 4000 mm

   Afstand tussen buffer en de ophanging: 3960 mm



Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding