BFOTO
BFOTO

NMBS Dieselrangeer Locomotieven

Bekijk de Lokfiche  Bekijk de Geschiedenis  Bekijk de Foto

Algemeen

   Aantal: 25

   Draaistelindeling: C

   Totaal gewicht: 50.55 ton

   Nummering: 9201 - 9225

   Oude nummering: 232.001 - 232.025

   Normaal vermogen: 210 kW

   Tankinhoud: 2400 l

   Smeerolie motor: 85 l

   Smeerolie overbrenging: 255 l

   Water om de motor te koelen: 200 l

   Zand: 450 kg

   Maximum snelheid: 25 km/h (rangeerregime), 45 km/h (lijnregime)

   Maximum kracht bij optrekken rangeerregime: 147 kN

   Maximum kracht bij optrekken lijnregime: 92 kN

   Minimum boogstraal: 75 m

   Wieldiameter: 1262 mm


Mechanisch gedeelte

   Constructeur: BN te Nivelles

   Bouwjaar: 1960

   Remming: Rechtstreekse rem type Oerlikon met machinistenkraan type FD1, automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinistenkraan type FV3. De compressor is van het type Westinghouse 242VBZ door riemen aangedreven. Hij voedt 1 reservoir, met een inhoud van 800 liter. Handrem met schroef werkend op 2 assen.

   Besturingsinstallatie: Dubbele pneumatische bediening in stuurpost met automatische waakinrichting. Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servo-motor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie. Deze bedient ook de cilinders voor de keerkoppeling en het regime. Het versnellingswiel kan 5 standen innemen.


Dieselmotor

   Constructeur dieselmotor: SEM te Gent

   Motor Type: SEM6K113HS

   Injectie: Direct

   Werking: 4 takt-principe, overvoed door een turboblazer Brown-Boveri

   Vermogenregeling:Pneumatisch door throttle-control

   Starten motor: Via elektrische Bosch starter

   Nominaal vermogen: 405 kW

   Maximum Rotatiesnelheid: 1300 tr/min

   Cilinders:
        Aantal: 6
       Plaatsing: In lijn
       Uitboring: 175 mm
       Loop: 240 mm

   Volledige massa: 8.5 ton

   Inspuitingsdruk: 200 bar

   Gemiddelde druk: 6.65 bar

   Gemiddelde snelheid van de zuiger: 10.4 m/s

   Maximum koppel: 189 daNM
 

Overbrenging

   Constructeurs:Voith

   Type: Turbo-overbrenging Voith L37U Keerkoppeling / vertrager van Cockerill

   Werkingswijze: De turbo overbrenging Voith heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van een koppelomvormer en 2 hydraulische koppelaars.
De keerkoppeling / vertrager Cockerill omvat :
Een inrichting tot het omkeren van de rijrichting of keerkoppeling
Een gangwisselaar voor rangeerdienst en baandienst

   Aandrijvingswijze assen: Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling / vertrager en 6 stangen.


Voornaamste afmetingen

   Totale lengte: 10400 mm

   Breedte: 2890 mm

   Hoogte van de rail tot het dak: 4500 mm

Het is verboden om deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende. Bepaalde info mag op fora worden gebruikt mits bronvermelding