BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 22-02-2009

Op een grijze zondagochtend bezochten we de werf van de liefkenshoekspoorverbinding. Door de slechte weersomstandigheden zijn de foto's in dit werfverslag helaas van mindere kwaliteit.
Op de werven aan de Steenlandpolder en aan de uitgang van de Beverentunnel voert men sinds een aantal weken voorbereidende werkzaamheden uit om de Cementiet-Betoniet wanden te storten. Een beetje uitleg over hoe men dit juist gaat doen vind u verder in dit verslag terug.

Hierboven vind u een schematisch overzicht van de stappen die men moet doorlopen om de cementiet-betoniet wanden te plaatsen.

Eerst en vooral stort men langs de beide zijde van de toekomstige wand 2 betonnen 'banen'.

Als het beton droog is kan men de aarde wegscheppen. De afstand tussen de betonnen 'banen' die men in de eerste stap goot, is even lang als de breedte van de kraanbek. Hierdoor wordt de bek altijd in de juiste positie gezet om de aarde weg te scheppen. Men graaft tot op de waterdichte kleibodem.
Terwijl men grond verwijdert, wordt er slurry in de put gepompt. Slurry lijkt op een soort modder en houdt de aarde tegen. Op deze manier voorkomt men dat de wanden in elkaar storten.

Als de put gegraven is, plaatst men betonijzer in de slurry.

Hierna pompt men beton (cementiet-betoniet) in de put. Omdat beton een hogere dichtheid heeft dan slurry, zal het beton de slurry uit de put wegduwen. Op deze manier verkrijgt men de betonnen wanden.

Als de wanden gegoten zijn, kan men tussen de wanden de resterende aarde verwijderen. Omdat de wanden waterdicht zijn, kan men makkelijk het grondwater in de bouwput wegpompen.

Als de resterende aarde verdwenen is, kan men met de afwerking beginnen.

1

De voorbereidende werkzaamheden om de betoniet-cementiet wanden te plaatsen.

2

Zicht op de werf. Achter ons ligt de liefkenshoekbundel en tunnel, een eind voor ons ligt de uitgang van de Beverentunnel.

We staan boven de uitgang van de Beverentunnel. En het is de eerste keer dat we exact kunnen zien hoe het tracé zal lopen.

Dit is een van de kranen die de aarde voor de cementiet-betoniet wanden weggraaft. Je ziet duidelijk dat de kraanbek tesamen met het metalen gedeelte precies tussen de 2 betonnen 'banden' past.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende