BFOTO
BFOTO

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 15-11-2009

Op een kleine maand tijd is er heel wat verandering te zien rond het Liefkenshoekspoortunnelwerf. De 180°bocht heeft al zijn grondlagen gekregen, de graafwerken voor de cementiet-betoniet wanden aan de Zuidelijke-groenzone Haasop zitten er bijna op én men is begonnen met het installeren van de tunnelboormachine.

1

De grondlaag bij de 180° bocht is klaar. Binnenkort kan men beginnen met het storten van de ballast voor de sporen.


2

Zicht op het tracé in de richting van de Beverentunnel. Op de plaats waar we staan lag vroeger een overweg.
Deze is voor de ondertunneling van lijn 10 enkele tientalle meters verplaatst richting bundel Zuid.
Het is niet zo goed te zien maar voor ons is men bezig met het maken van een dakplaat voor de tunnel. Eens deze op zijn plaats licht zal de oude overweg terug in dienst worden genomen.


3

We staan aan de uitgang van de Beverentunnel en allebei de cementiet-betoniet wanden zijn goed te zien. Eens deze afgewerkt zijn (bovenkant wordt opnieuw gegoten) zal het geheel er iets professioneler uitzien.


4

De 2 witte portaalkranen, die materieel voor de tunnelboormachine moeten aanleveren, worden in elkaar gezet. De rode kraan van Mammoet wordt gebruikt om de tunnelboormachineonderdelen in de boorkoker te plaatsen.

De enorme kraan van dichtbij gezien. De witte "wagens" achter deze kraan zijn onderdelen van de tunnelboormachine.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende