BFOTO
BFOTO

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 07-03-2010

Binnenkort neemt men de tweede tunnelboormachine in dienst. Hoog tijd dus om eens naar de andere oever te gaan en te kijken hoe de werken daar vlotten.

1

Enkele tientalle meter voor ons ligt de nog te bouwen tunneluitgang van de Liefkenshoekspoortunnel. Ook hier is men volop bezig met het graven van de cementiet-betoniet wanden.
Zowel links als rechts ziet u grote constructies gemaakt van betonijzer. Het is door deze kooien dat de cementiet-betoniet wanden hun sterkte verkrijgen.

Op het wereldwijde web hebben we de site Locolinkeroever ontdekt. Op deze site staat onder andere een foto van de eerste tunnelboormachine in zijn vertrekschacht.


2

Voor ons ligt de toekomstige splitsing "Y kanaaldok". Het tracé van lijn 10 draait hier ,voor de 2 kranen, naar links en gaat via een bestaande ondertunneling onder R2 aansluiten op het vormingsstation Antwerpen-Noord
Binnenkort wordt de ondertunneling onder de R2 aangepast zodat hier in de toekomst elektrisch spoorverkeer mogelijk is. Toen wij er passeerden was de tunnel geblokkeerd door enkele bergen zand.
Wij bevinden ons op lijn 10/3, deze sluit lijn 10 aan op lijn 11 (richting BASF en Noordzeeterminal) en lijn 11A.


3

Achter ons ligt Y Stabroek, de splitsing tussen lijn 11 en lijn 11A. Net voor ons zal lijn 10/3 aansluiten op deze splitsing.
Dit is de enige plaats van het Liefkenshoektracé waar er nog geen enkele werken werden uitgevoerd.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende