BFOTO
BFOTO
Index Tractiematerieel Leasinglocs Trafiek Lijnen Documenten Bfoto Links

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 15-05-2011

Ter gelegenheid van openwervendag 2011 was de liefkenshoekspoortunnelwerf opengesteld voor het publiek. Een ideale gelegenheid om eens in de diepte af te dalen en polshoogte te nemen van de werken vanuit een ander perspectief. Er waren 2 locaties opengesteld: de open tunnel tussen de Beverenspoortunnel en de vertrekschacht, en deze laatste zelf.
De eerste tunnelboormachine zal de dag erna (16 mei 2011) haar laatste meters graven. Terwijl haar zusje, die nu onder het kanaaldok B1/B2 zit, nog verder moet graven tot juli. Eens de tunnels gegraven zijn kan er gestart worden met de afwerking: aanleg van de betonnen spoorbedding, dienstpaden, signalisatiegoten,... en uiteindelijk de spoorinfrastructuur zelf.

1

De open tunnel heeft een uiteindelijke diepte van 16 meter. De cementiet-betoniet wanden, die je links en rechts ziet, werden al een lange tijd terug gegraven en gegoten. De aarde tussen beide wanden wordt laag voor laag weggegraven. En op een aantal hoogtes brengt men betonnen balken aan tussen beide wanden. Deze betonnen balken moeten ervoor zorgen dat de cementiet-betoniet wanden niet bezwijken onder de druk van de aarde en het grondwater.
Op het niveau waar wij staan is men net bezig met de bekistingswerken van een nieuwe serie balken.
Binnen enkele weken, als men iets dieper graaft, hebben we zicht op de uitgang van de Beverenspoortunnel.  

Een tweehondertal meter verder heeft men al tot op het juiste niveau gegraven. Onderaan wordt een dikke betonlaag gestort die ook dienst doet als steun tegen het inklappen van de wanden én als tunnelbedding. De metalen pilaren tussen de wanden zorgen er ook voor dat de wanden niet inklappen. Deze worden verwijderd als de betonnen onderlaag gegoten én uitgehard is.
Op de plaats van de uitstekende betonijzers komt de spoorbedding te liggen.


2

In het bouwverslag van 11/04/2011 lieten we al een foto zien van een portaalkraan die enkele tunnelelementen ophefte, deze elementen belanden enkele meter onder de grond op een tunneltransportwagentje.

Wanneer dit voertuig volgeladen is, vertrekt het richting tunnelboormachine om zijn lading te lossen.
het "tweede" deel van het wagentje bestaat uit een betonmixer die een lading beton meevoert om de tunnelelementen op hun plaats vast te betonneren.
Tussen beide tunnelkokers zie je een ander wagentje beton bijtanken. Dit beton wordt gemaakt in een betoncentrale aan de oppervlakte.
Een foto van deze betoncentrale kan je vinden in het bouwverslag van 24/01/2010 onder locatie 3, de centrale is het grote grijze gebouw.

Een detailfoto van de tunnelingang. De buizen links dienen voor de aanvoer van allerlei nutsvoorzieningen en de afvoer van grond opgelost in een slurry-mengsel. De grote ,stoffen, buis aan het plafond is de toevoerleiding van verse lucht richting tunnel.
De 2 witte palen op de voorgrond dienen om de tunnelelementen stevig op hun plaats te houden. Dit is nodig want de tunnelboormachine duwt tegen de tunnelelementen om zich voort te kunnen bewegen.

Een zicht op de ondergrondse onderhoudplaats van de tunneltransportvoertuigen. Je merkt hier duidelijk de laadplaats voor de tunnelelementen en de bak waarin het cement komt te zitten.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende