BFOTO
BFOTO

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 10-06-2012

De grondwerken tussen bundel Zuid en de Beverentunnel zijn al geruime tijd afgerond. Momenteel plaatst men op dit stuk bovenleidingspalen en kabelgoten voor de aansturing van de seinen en ETCS. De sporen van de bypass over bundel zuid zijn via enkele wisselstraten aangesloten op het net, maar vanwege het ontbreken van een seininstallatie en bovenleidingspalen is deze bypass nog niet in dienst.

1

Aan de linkerkant bundel zuid en aan de rechterkant de bypass over deze bundel. De wisselstraat om van lijn 10 op bundel zuid terecht te komen zijn duidelijk zichtbaar in de voorgrond. Het geëlektrificeerde spoor links is een van de omloopsporen van bundel Zuid
 

Links zie je het eigenlijke begin van de liefkenshoekspoorverbinding (verlening lijn 10). Het spoor dat rechtdoor loopt is lijn 211. Sinds kort is het tweede spoor van lijn 211 (dat al sinds 2009 klaarligt vanaf het Doeldok tot de overweg aan de schoorhavenweg [circa 500 meter voor bundel Zuid]) aangesloten op het net. Tot nu toe is dit tweede spoor nog niet in gebruik genomen.


2

In de bocht staan de bovenleidingspalen mooi recht en liggen de kabelgoten klaar voor gebruik. De vrachtwagen staat op een toekomstige spooraansluiting voor een resem nieuwe opslagbedrijven in opbouw. Op de voorgrond ligt een sein te wachten tot installatie. Tot algemene spijt van de treinbestuurders gaat het hier om een van de vele verwittingsseinen die deze verbinding rijk is.


3

Enkel op de plaats waar het tracé evenwijdig loopt met de expressweg staan de bovenleidingspalen nog niet recht. Het betonijzer op de voorgrond wordt gebruikt om een mooi rond voetje rond de bovenleidingspaal te gieten.


4

Tracé gezien vanop de bovengrondse kruising van lijn 10 vanuit de richting van Beveren.


En het tracé richting Antwerpen.

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende