BFOTO
BFOTO

De Liefkenshoekspoorverbinding: bouwverslag van 15-12-2013

Sinds november heeft Colas Rail zijn bovenleidingstrein naar lijn 10 gezonden en gaat het electrificeren na een lange pauze terug door. Begin december is er ook gestart met de voorbereidende werkzaamheden om verbindingsspoor L211/1 aan te leggen. Verder legt men de laatste hand aan de bekabeling (seinbeelden, voedingen,...) rond het tracé.

1

Met de bovenleidingstrein kwam ook een stukje betontrein mee. Colas Rail ging de helft van de bypass over bundel-Zuid electrificiëren, maar vooraleer men deze werkzaamheden kan aanvangen moesten er nog enkele bovenleidingspalen geplaatst worden. De plaatsing van de palen werd voltooid in november.


Als je aftakking van bundel zuid bekijkt merk je zeer goed dat men bij de grote heraanleg en electrificatie-periode van lijn 10 in 2005-2006 de bypass over deze bundel ooit verwachtte.


2

De schoorhavenweg is sinds december onderbroken om de overweg van de nog aan te leggen aansluitingslijn 211/1 te plaatsen. Vanaf januari 2014 zullen de werken pas echt goed startten om lijn 211/1 zo snel mogelijk klaar te krijgen.
Lijn 211/1 is een belangrijke lijn, qua tijdswinst, voor het spoorvervoer van en naar het deurganckdok en vertrekkende autotreinen vanop de Grimaldi terminal.


3

De bovenleidingstrein van Colas Rail in november. De gele wagon vooraan herbergt de koperen bedrading en kan volledig afgesloten worden om koperdieven geen kans te geven het kostbare goedje te stelen.


4

Sinds kort is de bovenleidingstrein actief in de tunnel. Indien er geen grote tegenslagen meer zijn lijkt het er sterk op dat de lijn klaar zal zijn in de periode die men reeds in 2008 vooropstelde!

Het is verboden om de foto's van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende