BFOTO
BFOTO

Bekijk de Lokfiche

Inleiding

In 1951 werd een 'revolutionair' proeftreinstel geleverd met het nummer 47. Dit stel had wel dezelfde kast als de eerdere stellen, maar had een meer gestroomlijnde kop, geen doorloopmogelijkheid en tal van moderniseringen. De bouw kreeg geen navolging. De ervaringen met nieuwe technieken die men door stel 47 opdeed werden later gebruikt bij de ontwikkeling van type 54. In 1953 werden de elektrische treinstellen opgenomen in het nieuwe nummersysteem. De tweetjes werden genummerd als type 228: de 47 werd 228.501. Op 1 januari 1971 werden de stellen voorzien van de nieuwe NMBS-nummering, wat in praktijk niet meer inhield dat de eerste cijfergroep verviel. Het stel werd hernummerd naar 50 (tweede bezetting).

De stellen met hoge instap (type 39 - 53) waren hun hele loopbaan opvallend aanwezig op de as Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi, waar ze de stoptreindienst uitvoerden. Ze waren ook toegelaten in Nederland, om in praktijk defecte Beneluxtreinen te kunnen vervangen tot Roosendaal. Stel 50 werd reeds in 1976 afgevoerd en in 1982 gesloopt.

Het is verboden om de volledige tekst van deze pagina te publiceren zonder toestemming van de rechthebbende